Många unga står idag utan jobb. Detta samtidigt som arbetsgivare runt om i Sverige vill anställa, men har svårt att hitta människor med rätt kompetens. Med en bättre matchning kan fler unga komma ut i arbete och arbetsgivarna hitta den kompetens de söker. Med Arbetsmarknadskunskap på schemat bygger Handelskammaren Värmland, tillsammans med ett stort antal företagspartners däribland Xmentor, ett starkare Sverige.

Arbetsmarknadskunskap på schemat

Varje termin träffar Handelskammaren Värmland tusentals elever, på högstadiet och gymnasiet, och pratar med dem om framtidens arbetsmarknad. Xmentor har gått in som företagspartner i Handelskammarens satsning och förra veckan, fredag 26:e februari, fick vi möjlighet att vara med på en av dessa virtuella träffar med årskurs 3 för ett högskoleförberedande teknikprogram på gymnasiet.

Vikten av rätt attityd och inställning

Från Xmentor deltog Jennie Nordentjell, vice VD och konsult inom förändringsledning, tillsammans med Jonas Evaldsson, Kommunikatör på Handelskammaren Värmland. Fokus låg på att prata om matchningen mellan var jobben kommer finnas i framtiden och vilka utbildningar som leder till dessa jobb samt vikten av utbildning, rätt attityd och erfarenhet.

”Det jag särskilt ville förmedla var information kring egenföretagandet och entreprenörskap, säger Jennie. ”Det kan låta glassigt att vara sin egen chef, bestämma över sin egen tid m.m. men det är viktigt att förstå att det ligger hårt arbete bakom. Du är helt ansvarig för att driva in dina affärer, och utan kunder kommer man inte långt. Vi behöver fler modiga ungdomar som vågar satsa på egenföretagandet och då är rätt attityd och inställning otroligt viktiga förutsättningar”.

Positiv energi och respons!

Jennie fortsätter: ”Det är också intressant för oss på Xmentor att lyssna in och förstå hur ungdomarna ser på den framtida arbetsmarknaden, det är en del av vår omvärldsbevakning som hjälper oss att förstå hur vi bör vidareutveckla våra arbetsmetoder och -modeller. Det jag dock mest tar med mig från denna sittning är vilken positiv stämning det var i klassen och – det rådande läget till trots – optimistisk framtidstro som finns hos våra ungdomar”, avslutar Jennie.

Läs gärna mer på Handelskammaren Värmlands hemsida där Jennie Nordentjell medverkar i en längre intervju om Xmentors deltagande i satsningen eller i ett tidigare inlägg här på vår hemsida.