Offentlig sektor

Sveriges offentliga sektor saknar motstycke i världen och spelar en central roll i det svenska samhället. Sektorn producerar en rad servicetjänster genom stat, regioner, landsting och kommuner samt ansvarar för stora delar av våra grundläggande och samhällskritiska funktioner i Sverige. Dessutom är den offentliga sektorn vår enskilt största beställare av varor och tjänster.

Trycket på att driva verksamheterna effektivt ökar dock ständigt, vilket ställer krav på avancerad verksamhetsstyrning och effektiva processer. En snabb omvärldsutveckling, ökade förväntningar och snäva budgetar sätter stor press på våra beslutsfattare.  Kraven, behoven och förutsättningarna ser dessutom delvis annorlunda ut jämfört med privata företag. Offentlighetsprincipen gör att kraven på öppenhet är stor, men det måste ske inom ramen för hög informationssäkerhet och integritetsskydd.

Stora delar av den offentliga sektorn är mitt inne i en omfattande digitalisering.

Även om utmaningarna kring samordning och genomförande är stora är de framtida vinsterna ovärderliga – förbättrad tillgänglighet, större effektivitet och ökad jämlikhet i vårt land.

Ledarskapet vid förändringsarbete inom den offentliga sektorn innebär särskilda utmaningar eftersom den privata sektorns tydliga koppling mellan insats och resultat i form av en resultaträkning ofta saknas. Motiven till förändringsarbete måste tydliggöras och förankras på helt andra sätt.

Exempel på tjänster:

  • Framtagning av anskaffningsstrategier.
  • Upphandlingar av IT-system.
  • Etablering och ledning av förändringsprojekt där organisation såväl som verksamhet och teknik berörs.
  • Interimschef.

I fokus