Foto: Robert Rundberget
Många unga står idag utan jobb. Detta samtidigt som arbetsgivare runt om regionen vill anställa, men har svårt att hitta människor med rätt kompetens. Med en bättre matchning kan fler unga komma ut i arbete och arbetsgivarna kan hitta den kompetens de söker. Med Arbetsmarknadskunskap på schemat bygger vi ett starkare Värmland.
Ett regionalt franchisekoncept
Arbetsmarknadskunskap är ett nationellt franchisekoncept som finansieras av offentliga och privata arbetsgivare i respektive region. För Värmland är det Handelskammaren som driver initiativet. Varje termin träffar Handelskammaren tillsammans med partnerföretagen tusentals elever, på högstadiet och gymnasiet, och pratar med dem om framtidens arbetsmarknad. Vi på Xmentor ser mycket fram emot att få vara en del av att medvetandegöra vikten av utbildning, rätt attityd och erfarenhet för att vara anställningsbar.
Bidrag till ökad social hållbarhet
Många företag deltar i Arbetsmarknadskunskap för att träffa unga potentiella medarbetare. Men för oss på Xmentor handlar det inte om rekrytering.
– ”Xmentor har en affärsmodell där alla är egenföretagare och även om vi inte anställer så vill vi gärna inspirera ungdomar till att våga starta eget. Som bolag vill vi även bidra till ökad social hållbarhet i samhället genom att sprida kunskap som kan hjälpa till att minska glappet. Som förändringskonsulter är det också värdefullt att lära oss hur ungdomarna ser på framtiden”, berättar Jennie Nordentjell, vice VD på Xmentor.
Tillsammans minskar vi glappet på framtidens arbetsmarknad
Tillsammans får vi fler att utbilda sig ut i jobb. Tillsammans hjälper vi unga att ta ansvar för sin egen resa. Tillsammans minskar vi glappet på framtidens arbetsmarknad.
Läs gärna mer på Handelskammaren Värmlands hemsida där Jennie Nordentjell medverkar i en längre intervju om Xmentors deltagande i satsningen.